کیفیت و تنوع طرح هایی که ضمن حفظ تناسب با هویت ایرانی و اسلامی، برای جوانان نیز جذابیت کافی را داشته باشد، در بازار زیاد شده است

به گزارش ایسنا، هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش میزبان طرح‌های منطبق با فرهنگ ایرانی از سوی طراحان خلاق و جوان است و این جشنواره با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آکادمیک در جهت ارتقای کیفی آثار تلاش می‌کند.

بهزاد رشیدی ـ رییس جهاددانشگاهی هنر ـ در این زمینه گفت: لباس هر کشور بخشی از فرهنگ و یکی از مظاهر تمدنی آن کشور است و ما در جشنواره نقش تن پوش، طراحی نقوش بر روی لباس هایی عمومی و پرمصرف، یعنی تی شرت و شال و روسری، را هدف قرار داده ایم و تلاش می کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی، ارتقای کیفی آثار جشنواره را شاهد باشیم.

وی با اعلام خبر تولید آثار برتر این دوره از جشنواره با کمک چند برند و تولید کننده لباس، افزود: خوشبختانه کیفیت و تنوع طرح هایی که ضمن حفظ تناسب با هویت ایرانی و اسلامی، برای جوانان نیز جذابیت کافی را داشته باشد، در بازار زیاد شده و می توان گفت این طرح ها بسیار زیباتر و جذاب تر از طرح های خارجی است. اما تا جایگزینی کامل طرح های داخلی و متناسب با فرهنگ ملی با طرح های خارجی و دور از شأن فرهنگ ایرانی، هنوز کار داریم.

رشیدی که به مناسبت برگزاری هشتمین جشنواره ملی نقش تن پوش سخن می گفت، افزود:‌ یکی از تفاوت های این دوره از جشنواره این بود که منتخبان هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش از میان صاحبان بیش از ۱۰۰۰ اثر رسیده به جشنواره انتخاب شدند. این هنرمندان منتخب، برای اینکه بتوانند آثار خود را از نظر کیفی ارتقاء داده و به شاخص های مورد پسند بازار نزدیک کنند، به مشاورانی در حوزه مد ولباس که شامل صاحبان برندها و اساتید متخصص دانشگاهی در این حوزه، معرفی و متصل شدند و در حقیقت صاحبان آثار با مشورت این مشاوران، طرح‌های منتخب خود را اصلاح و تکمیل کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این شیوه با استقبال چشمگیر منتخبان جشنواره همراه شد؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد ایشان از این فرآیند مشاوره که به صورت اختیاری به منتخبان پیشنهاد شده بود، استفاده کردند.

رییس جشنواره نقش تن پوش با اشاره به ضرورت ایجاد گفتمان و بسترسازی برای گفت و گو و تعامل بین هنرمندان و مراکز و برندهای فعال در عرصه پوشاک، گفت: هدف اصلی این رویداد دانشگاهی، الگوسازی و ایجاد ارتباط دانشگاهیان، هنرمندان و طراحان جوان با بازار و مراکز تولید لباس است.
بهزاد رشیدی توجه به افزایش سطح کیفی آثار را به عنوان مهم‌ترین ویژگی برگزاری این دوره از جشنواره برشمرد و گفت: از دیگر فعالیت‌های دبیرخانه در این راستا، هماهنگی و مشاوره برای امور اجرایی تهیه و چاپ آثار بود و دبیرخانه جشنواره با هماهنگی چند چاپخانه معتبر و با کیفیت و در نظر گرفتن استانداردهای خاصی برای تی‌شرت و شال و روسری خام برای بهره‌مندی آثار از حداقل کیفیت ممکن تلاش کرد.

رییس جهاد دانشگاهی هنر جشنواره نقش تن پوش را یکی از جشنواره های تخصصی و کاملا کاربردی حوزه مد و لباس کشور دانست و از فعالان عرصه مد و لباس، دانشجویان رشته های هنری و برندها و تولیدکنندگان لباس دعوت کرد از نمایشگاه آثار منتخب جشنواره که از یکم تا پنجم مرداد ماه در خانه هنر مندان برگزار می شود، شرکت کنند.

رشیدی در پایان به همکاری نزدیک اتحادیه پوشاک تهران با دبیرخانه این دوره از جشنواره اشاره کرد و دستاورد این همکاری را دستیابی به هدف اصلی جشنواره یعنی ورود آثار برتر جشنواره به بازار دانست و افزود: برای اولین بار طی ادوار جشنواره تولید انبوه آثار مورد توجه قرار گرفته و با همکاری اتحادیه پوشاک تهران در دست اقدام است که این امر بدون تردید می‌تواند آغاز یک همکاری مهم و کاربردی بین بخش دانشگاهی و صنعت پوشاک کشور باشد که در بستر جشنواره ملی نقش تن پوش درحال انجام است.

وی با اشاره به سختی برگزاری یک جشنواره هنری در ایام کرونایی کشور و تعطیلی دانشگاه ها، گفت: خوشبختانه همکاران من در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر توانستند محدودیت های کرونایی را به فرصتی برای ارتقای سطح دانش مخاطبان جشنواره تبدیل کنند و با برگزاری ده ها عنوان نشست و کارگاه‌ آموزشی در فضای مجازی برای افزایش سطح دانش و معلومات فعالان این عرصه قدم های مهمی بردارند.
گفتنی است هشتمین جشنواره ملی نقش تن پوش با همکاری دانشگاه‌های هنری، اتحادیه پوشاک تهران، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و کارگروه مد و لباس کشور تابستان 1400 در خانه هنرمندان ایران و به دبیری امین مختاری برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *